|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cevni kompenzatori i
vibroizolatori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
► Pregled i održavanje mostova
Pored izrade i ugradnje za nove objekte, takođe se vrši pregled i održavanje postojećih uz redovno servisiranje dilatacija i ležišta pre i posle zimske službe, kao i sanacija oštećenih delova.
► Održavanje dilatacionih spojnica
Obuhvata periodične preglede, sa posebnom pažnjom u periodu proleća kada se nanosi leda, kamena i drugih nečistoća mogu zadržati u prostoru za dilatiranje i onemogućiti pravilnu dilataciju.
Vrši se pregled stanja zaptivne (gumene) trake, a takođe i ispiranje oluka i slivnika ukoliko oni postoje.
► Održavanje mostovskih ležišta i servisiranje
Ako se zbog nekih razloga ukaže potreba za revizijom ležišta, onda je to izvodljivo. Ležišta su tako konstruisana da se revizija može vršiti ako veza ležišta sa objektom i konstrukcija objekta to dozvoljavaju.
Kod objekata betonske izvedbe, zbog veze koja se ostvaruje između čelične konstrukcije ležišta, gornje i donje ploče, i betonske konstrukcije objekta, koja je tako velika da se preko nje prenosi i celokupno aksijalno opterećenje na oslonac mora se pri projektovanju objekta rešiti pitanje veze ležišta i objekta, tj. revizije ležišta.
• Ako konstrukcija objekta betonske izvedbe, dozvoljava veća izdizanja nadgradnje iznad ležišta, u zavisnosti od ležišta približno 4-9 cm, onda za vezu ležišta i objekta nisu potrebna nikakva posebna rešenja, već se revizija vrši na taj način što se izdizanje nadgradnje iznad ležišta i gornji deo ležišta podiže za visinu koja omogućava vađenje neoprena i ostalih elemenata ležišta.
•
Ako kod objekta betonske izvedbe konstrukcija, krutost i sl. ne dozvoljavaju velika izdizanja nadgradnje iznad ležišta, onda se ovde već kod projektovanja i izvođenja objekta mora rešiti i pitanje veze ležišta, na koje se montiraju ankeri ležišta, a veza ležišta i ploče ostvaruje se pomoću razdvojive veze.
• Ako se ležište vezuje sa čeličnom konstrukcijom, ili nekom drugom konstrukcijom gde ne postoji mogućnost samovezivanja – spajanje konstrukcije ležišta i objekta u nerazdvojivu vezu, onda vezu možemo ostvariti kao razdvojivu, a revizija se vrši na taj način, kao u prethodnom slučaju što se veza ležišta i konstrukcija podigne za 2-3 mm i celo ležište izvadi. Posle revizije koja se sastoji u:
- čišćenju, pranju;
- pregledu;
- eventualnoj zameni nekih elemenata;
- ponovno podmazivanje;
- sklapanju
Montaža ležišta na svoje mesto se vrši na isti način kao što je izvršena demontaža.
Uopšte uzev, pri normalnim uslovima revizija ležišta se ne vrši, jer je vek neoprena i teflona toliki da njihova zamena nije potrebna, a konstrukciona ležišta su tako rešena da ne postoje uslovi za njihova oštećenja gubitke fukcionalnosti.
I. zatečeno stanje na objektu |
II. izvedeno stanje |
III. završen servis |
|
|
|
|
|
|
► Instruktaža pri ugradnji ležišta i dilatacija
Ugradnja ležišta i dilatacija predstavlja jedan od najodgovornijih procesa te je važno da ona bude izvedena pravilno i stručno. Od same ugradnje zavisi ne samo kako će ležište i dilatacija funkcionisati, nego i njihov vek trajanja. Pri isporuci proizvoda, za svaki objekat posebno se dostavljaju i kratka uputstva za ugradnju, u kojima su uzeti u obzir konkretni uslovi na objektu, a koje umnogome olakšava samu ugradnju. Ležišta se postavljaju tako da je kasnije zamena moguća bez većih tehničkih problema.
• Ugradnja dilatacije - uopšte
Dilataciona spojnica se isporučuje podešena za ugradnju na srednjoj temperaturi od +10°C.Ukoliko se ugradnja spojnice izvodi na nekoj drugoj srednjoj temperaturi, moraju se od projektanta objekta tražiti podaci o rastojanju dilatacione spojnice za tu temperaturu ugradnje. |
|
• Ugradnja ležišta - Uopšte
Pri ugradnji mostovskih ležišta mora se voditi računa o sprečavanju neželjenih naprezanja ležišta. U tom smislu, površine građevinskih delova mogu se nesmetano upotrebljavati na temperaturama od -30°C do +50°C, dok su na kratkotrajne temperature otporni i do +70°C. Imaju visoku otpornost na starenje u atmosferskim uslovima koji vladaju na objektu.
Pri ugradnji pot ležišta klizna ploča se postavlja strogo horizontalno pri čemu greška u nagibu ne sme biti veća od 1%. Svi elementi neotopf kliznog ležišta moraju da dobro naležu jedan na drugom. Poklopac i dno ležišta imaju malu čvrstoću na savijanje. Zbog toga, ostali delovi konstrukcije – površina oslanjanja i gornjisloj u području ležišta su tako kruto formirani da poklopac i dno ne trpe nikakve nedozvoljene deformacije.Ležišta koja se isporučuju u potpunosti su spremna za ugradnju. Gornji i donji deo ležišta su spojeni montažnim zavrtnjevima, koji su tako (slabo) dimenzionisani da održavaju spoj oba dela samo za vreme ugradnje i lome se sami prilikom funkcionisanja ležišta.
Za svaki objekat posebno u okviru atesno-tehničkog elaborata dostavlja se detaljan opis montaže ležišta uzimajući u obzir uslove koji vladaju na samom objektu. |
|
|
|
|
|